ראשי ביקורות\סקירות ניקון D3200 – סקירה

ניקון D3200 – סקירה

15
0

בראשית שנת 2013 קיבלנו לידינו את מצלמת הכניסה החדשה ביותר בליין המצלמות הרפלקסיות של חברת ניקון – ה-D3200. לאחר מספר שבועות של התנסות אנו גאים להביא בפניכם את הביקורת הנרחבת שלנו על המצלמה.

ה-D3200 היא האחרונה בסדרת מצלמות הכניסה הבסיסיות של חברת ניקון. המצלמה הוכרזה בשנת 2012 (כחלק ממחזור בן 1-1.5 שנים בו מוחלפות מצלמות בסדרה זו) ומשלבת מספר חידושים מעניינים, המרכזי שבהם אולי הוא חיישן חדש (מתוצרת ניקון, כנראה תוך שיתוף פעולה מסוים עם סוני) בן 24 מגה פיקסל.

הניקון D3200 – הראשונה מהדור החדש של ניקון

DSC 0468 D3200 1

בשנת 2011 ערכנו כאן את הביקורת הקודמת שלנו על מצלמה של חברת ניקון – אז הייתה זו ה-D5100 (מצלמת כניסה מן הסדרה הגבוהה יותר של החברה), שהוכרזה מספר חודשים לפני כן. הכתבה הפכה לנצפית ביותר מבין כל הכתבות באתר מאז ועד היום והמצלמה עצמה עודנה נמכרת ופופולארית למדי (למרות שזכתה כבר לגרסה חדשה בדמות ה-D5200 שהוכרזה בסוף 2012).

למי שמעוניין ללמוד מעט יותר אודות ההבדלים בין הסדרות השונות של חברת ניקון אנו ממליצים על “המדריך המלא להבדלים בין מצלמות – ניקון” אשר צפוי לעשות לכם מעט סדר בנושא.

ניקון D3200 מול ניקון D3100

בטרם נעבור לעסוק ב-D3200 בפני עצמה, ערכנו סקירה קצרה של ההבדלים בין ה-D3200 לדגם אותו היא מחליפה – ה-D3100. אלו המתלבטים בין שתי המצלמות ומשתמשים אשר שוקלים לשדרג עשויים להתעניין במיוחד בסעיף זה.

ניקון D3200 – קומפקטית למדי עם עדשת ה-35 מ”מ

DSC 0468 D3200 35 5

מבחינה חיצונית ההבדלים בין ה-D3200 ל-D3100 לא גדולים מאד. שתיהן מצלמות רפלקס קטנות עם מיעוט יחסי של כפתורים. ניקון ערכה שינוי מסוים בסידור הכפתורים ואלו אשר מוקמו ב-D3100 על המפסק המחובר לחוגה העליונה הפכו ב-D3200 לכפתור יחיד בגב המצלמה (בו יש לבצע בחירה מתוך תפריט). שינוי אחר שאין לנו לגביו שום הסבר והוא מבלבל מאד כל מי שמכיר מצלמות רפלקס של ניקון, הוא החלפת הסדר של כפתור ההגדלה וההקטנה (הפלוס והמינוס המוכרים). ב-D3200 החליטו בניקון לסדר את כפתור הפלוס מעל המינוס ולא להפך כמו בכל המצלמות הקודמות של החברה (אגב, לא מדובר בשינוי חד פעמי – בכל הדגמים החדשים של החברה כמו ה-D5200 ה-D7100 וה-D600, החליפה ניקון את הסדר – כנראה מישהו בחברה הגיע למסקנה שהפלוס צריך להיות למעלה).

D3200 מול יתר מצלמות ה-DX של ניקון

DSC 0468 D3200 logoניקון D3200 ומצלמות נוספות מן הליין החדש/קודם של החברה

[ws_table id=”10″]

ניתן למצוא את המפרט המלא של הניקון D3200 במערכת המפרטים שבאתר.

ביצועים

ה-D3200 חשה זריזה למדי מבחינה תפעולית. בבדיקה שערכנו המצלמה נדלקה מהר באופן משמעותי מהניקון D5000 הוותיקה שלנו אם כי העברת התמונות הייתה איטית במעט (אולי בשל העובדה שהמצלמה צריכה לעבד 24 מגה פיקסל במקום 12 בלבד ב-D5000).

חיי הסוללה של ה-D3200 עומדים באופן רשמי על כ-500 תמונות בין הטענות. אף שההתנסות שלנו לא ארכה זמן רב מאד, אנו יכולים לומר כי הנתון הרשמי של ניקון אינו רחוק מן המציאות ועומד על בין 400-500 תמונות (בהתאם לכמות השימוש במסך ולצילום הוידאו).

D3200 – ואיך הסוללה?

DSC 0468 D3200 battery

ה-D3200 איננה מצלמה המתוכננת לצילומי ספורט, אך עם מהירות צילום רצף של 4 פריימים לשנייה (לעומת 3 פריימים לשנייה ב-D3100) וחוצץ המאפשר לצלם ברצף מספר רב מאד של תמונות JPEG (למעשה כמות כמעט בלתי מוגבלת) היא תאפשר לכם לתפוס בצורה סבירה בהחלט גם את הילד רץ/קופץ או מבקיע שער. אם אתם מצלמים במצב RAW (או במצב משולב RAW+JPEG), החוצץ כבר מתחיל להתקשות וגודל הקבצים (אחרי הכל אנו מדברים על חיישן בן 24 מגה פיקסל), גורם לכך שתוכלו לצלם ברצף פחות או יותר 18 תמונות (RAW) או 9 תמונות (RAW+JPEG) בטרם תצטרכו לתת לחוצץ זמן לפנות את עצמו (כל זה כמובן בהנחה שאתם עושים שימוש בכרטיס זיכרון מהיר מן הדור החדש – אשר הינו מומלץ למדי אם אתם מצלמים הרבה צילומי רצף ב-RAW/RAW+JPEG).

D3200 – חריץ זיכרון יחיד

DSC 0468 D3200 SD

את מבחן הרגישות של המצלמה ביצענו כמו תמיד ביחס למצלמת המבחן הוותיקה שלנו – הניקון D5000 אשר, כפי שתראו מיד, בהחלט מתחילה להראות סימני הזדקנות (אחרי הכל מדובר במצלמה שיצאה לשוק ב-2009).

הבדיקה בוצעה עם שתי המצלמות (על חצובה) באמצעות עדשת 18-105 מ”מ (מכוונת לאורך מוקד זהה – 70 מ”מ אקוויוולנטי ב-35 מ”מ) כאשר מצב הסרת הרעש ב-JPEG מכובה בשתי המצלמות והגדרות הצילום ביניהן זהות. התמונות של ה-D3200 הוקטנו לרזולוציה של 12 מגה פיקסל (בכדי לערוך השוואה זהה) ובוצע קרופ של 100% מאותו אזור בשתי התמונות תוך שימוש בפונקציית ההשוואה של תוכנת ה-FastStone  (ראה ביקורת שלנו בקישור).

D3200 בלבד – רגישות: ISO 100 (לחצו להגדלה)

D3200 ISO 100

הרגישות של ה-D3200 מתחילה מ-ISO 100 בניגוד לדגמים הוותיקים יותר של ניקון דוגמת ה-D5000 אשר התחילו מסף רגישות גבוה יותר. כפי שניתן לראות התמונה גדושה בפרטים ונקייה לחלוטין.

D3200 משמאל מול D5000 מימין – רגישות: ISO 200 (לחצו להגדלה)

D3200 D5000 ISO 200

שתי התמונות רוויות בפרטים. אין סימנים לאיבוד צבעים או גרעיניות מורגשת.

D3200 משמאל מול D5000 מימין – רגישות: ISO 400 (לחצו להגדלה)

D3200 D5000 ISO 400

שתי התמונות רוויות בפרטים. אין סימנים לאיבוד צבעים משמעותי, ניתן לשים לב להתחלה של גרעיניות קלה (לדוגמא בצבע האדום בקובייה ההונגרית) – בולט יותר ב-D3200 בשל בהירות התמונה.

D3200 משמאל מול D5000 מימין – רגישות: ISO 800 (לחצו להגדלה)

D3200 D5000 ISO 800

עדיין ניתן לראות פרטים רבים בשתי התמונות. כמעט ואין סימנים לאיבוד צבעים אך ניתן לשים לב להתחלה של גרעיניות קלה (לדוגמא בצבע האדום בקובייה ההונגרית ובאזור מעל הטקסט במרכז התמונה בו התמונה פחות חלקה).

D3200 משמאל מול D5000 מימין – רגישות: ISO 1600 (לחצו להגדלה)

D3200 D5000 ISO 1600

עדיין ניתן לראות פרטים בשתי התמונות אך ל-D3200 יתרון ברור. מתחילים סימנים לאיבוד צבעים במיוחד ב-D5000 וניתן לשים לב לגרעיניות בולטת ב-D5000 וגם לגרעיניות מסוימת ב-D3200 (מעל הטקסט לדוגמא).

D3200 משמאל מול D5000 מימין – רגישות: ISO 3200 (לחצו להגדלה)

D3200 D5000 ISO 3200

ה-D5000 מתאמצת מאד ברגישות זו, כמות גדולה של גרעיניות וצבעוניות הנפגעת במידה מסוימת. ב-D3200 ניתן לראות גרעיניות אך יש שמירה על חלק ניכר מהפרטים (ראו הבדל בשיער הבובה לדוגמא).

D3200 משמאל מול D5000 מימין – רגישות: ISO 6400 (לחצו להגדלה)

D3200 D5000 ISO 6400

רגישות זו נמצאת ב-D5000 מעבר לטווח המובנה ולכן נדרשת הגברה (Hi). התוצאה כפי שניתן לראות בלתי שמישה – איבוד צבע, פרטים וגרעיניות רבה מאד. ב-D3200 יש גרעיניות רבה והצבעוניות נפגעת במידה מסוימת, אך רבים מהפרטים עדיין נשמרים (ראו למשל הבדל בטקסט הכתוב בין שתי התמונות).

D3200 בלבד – רגישות: ISO 12,800 (לחצו להגדלה)

D3200 ISO 12800

רגישות זו נמצאת מעבר לטווח המובנה ב-D3200 (היא איננה קיימת כלל ב-D5000) ולכן נדרשת הגברה (Hi). למרות שאין ספק שישנה גרעיניות רבה מאד בתמונה, אפילו ברגישות זו יש שמירה מסוימת על פרטים (ראו למשל את שיער הבובה) והצבעים שומרים אף הם על עצמם בצורה יפה (בהתחשב בהגברה המשמעותית).

אם לסכם את נושא הרגישות (ובמידה רבה את איכות התמונה בכלל ב-D3200), ניקון בהחלט מראה שיפור משמעותי וברור לעומת דורות קודמים (אשר היו אגב תחרותיים מאד לתקופתם). עבור רוב השימושים (כולל הדפסה) ניתן בהחלט לצלם עם ה-D3200 עד לרגישות של ISO 1600 (בכפוף לאופי הצילום, התאורה והיבטים נוספים כמובן). ישנו היבט אחד שחשוב מאד לזכור. מכיוון שאנו עוסקים במצלמה בעלת חיישן APS-C ברזולוציה גבוהה (24 מגה פיקסל), האופטיקה הופכת לחשובה מתמיד. אם מצלמות מן הדורות הקודמים היו “סלחניות” באופן יחסי לאופטיקה בינונית ולפספוסי פוקוס ברמה כזו או אחרת, ה-D3200 תוציא מכם את המיטב רק כשהיא עצמה מקבלת את הטוב ביותר (אם מדובר בשימוש בעדשות חדות או בדיוק גבוה בפוקוס). אם אתם אוהבים “לנבור בפיקסלים” (במילים אחרות לצלם ולהגדיל את התמונות על המסך ל-100% בכדי לבחון פרטים וחדות) אתם עשויים להתאכזב מה-D3200 אם לא תדאגו מראש לנושא האופטיקה והפוקוס. ראו וזהרתם – לא מדובר בחיישן סלחני (ולא, אין מדובר בבעיה או פגם במצלמה, אלא בתוצאה ישירה של הרזולוציה הגבוהה של ה-D3200).

מבנה וארגונומיה

בעידן בו מצלמות חסרות מראה הופכות נפוצות יותר ויותר (ראו “המדריך השלם למצלמות חסרות מראה“) ה-D3200 ממשיכה במסורת של מצלמות כניסה רפלקסיות קלאסיות של ניקון. אף שהמצלמה גדולה באופן לא מורגש כמעט ביחס ל-D3100 אותה היא מחליפה, עדיין מדובר במצלמת הרפלקס הקטנה בליין של ניקון ואחת הקטנות שתמצאו באופן כללי בשוק.

D3200 – נוחה לבעלי ידיים קטנות-בינוניות

DSC 0468 D3200 35 4

אפילו אם אנו משווים אותה לסדרה שמעליה (D5000/D5100/D5200 של ניקון) אשר נחשבת גם היא כמצלמת כניסה, ישנו הבדל מורגש בגודל (וזאת למרות שעל הנייר מידותיה של ה-D3200 קטנות באחוזים בודדים בלבד בכל שלושת הצירים). למרות שלא ברור לנו אם מדובר בתחושה סובייקטיבית או בנתון אמיתי – ההרגשה היא שהכפתורים ב-D3200 קטנים מכל מה שהכרנו עד כה במצלמות הרפלקס של ניקון. מי שיש לו ידיים קטנות יסתדר עם הגודל מצוין. בעלי ידיים ממוצעות יתרגלו כנראה גם כן, אם כי בתחילה אלו עשויים לחוש אי נוחות קלה. בעלי ידיים גדולות לעומת זאת יתקשו כנראה להחזיק ולתפעל את ה-D3200 בנוחות ולהם אנו בהחלט ממליצים על מצלמות גדולות יותר של ניקון (או חברות אחרות כמובן).

מבחינה ארגונומית ה-D3200 הרגישה נוחה לאחיזה – המגרעת ליד (גריפ) מעט עמוקה יותר ממה שהורגלנו בדגמים קודמים של ניקון ומאפשרת אחיזה טובה יותר, בחלק האחורי ניקון שינתה מעט את העיצוב כך שיתאים לאגודל בצורה משופרת.

מי העביר את הפח שלי לצד ימין? ניקון D3200

DSC 0468 D3200 back1

איכות הבנייה של ה-D3200 הפתיעה אותנו. אחרי הכל מדובר במצלמת כניסה רפלקסית הנמכרת בארץ בסכום של מתחת ל-2500 ש”ח (נכון לזמן כתיבת שורות אלו), כך שהציפיות שלנו לא היו גבוהות במיוחד. אבל בפועל המצלמה סיפקה תחושה איכותית מאד. הכפתורים, החוגות וכל שאר הרכיבים נתנו הרגשה שאנו מחזיקים מוצר מסיבי ביד (ללא קשר לגודלו כמובן). רבות מן המצלמות חסרות המראה הנמכרות כיום בסכומים דומים (ולעיתים גם גבוהים יותר) מרגישות “צעצועיות” עם איכות ירודה של חומרים, פלסטיק זול וחוגות וכפתורים המרגישות כאילו נלקחו ממצלמות קומפקטיות בסיסיות (הדבר בלט במיוחד בדגמים הזולים מסדרת ה-PEN של אולימפוס). הניקון D3200 לעומת זאת איננה שונה לדעתנו באיכות הבניה גם מדגמי הרפלקס היקרים יותר של החברה ומבחינה זו מגיע לניקון ציון לשבח.

מיקום הכפתורים ב-D3200 נוח למדי ולרוב אינטואיטיבי (מי ששיחק בעבר עם אחת ממצלמות הכניסה הרפלקסיות של ניקון ירגיש בבית כמעט מיד). יחד עם זאת כמה החלטות של ניקון קצת פחות מצאו חן בעיננו. כפתור מחיקת התמונה אשר בדגמים קודמים של ניקון (דוגמת ה-D5000) מוקם מעל סדרת הכפתורים משמאל למסך, הועבר לחלק הימני התחתון של המסך – פחות נוח לטעמנו. גם כפתור נעילת הפוקוס (AE-L/AF-L) מרגיש רחוק מידי לאגודל שלנו.

כפתור פלוס ומינוס משנים סדר – D3200

DSC 0468 D3200 back

ל-D3200 (בדומה לדגמים הקודמים בסדרה ולדגמים בסדרת ה-D5000/D5100/52000 של ניקון) ישנה חוגת שליטה אחת באמצעותה ניתן לשלוט במגוון רחב של אפשרויות (צמצם, מהירות תריס, ISO, פיצוי חשיפה וכו’) על ידי שילוב של כפתור וגלגלת. במצלמות מתקדמות יותר של ניקון (דוגמת ה-D7100/D7000/D90) יש זוג גלגלות שליטה אשר הופכות את התהליך למעט פשוט יותר. מצד שני קהל היעד של ה-D3200 מורכב ברובו מצלמים מתחילים אשר עבורם עודף כפתורי שליטה עשוי דווקא ליצור יותר בלבול.

מערכת פוקוס

מערכת הפוקוס של ה-D3200 זהה באופן בסיסי לזאת של קודמתה (מדובר ב-Multi-CAM 1000 AF אשר שימשה במגוון מצלמות קודמות של ניקון). אנו מכירים את המערכת היטב מן השימוש הממושך שלנו ב-D5000 הוותיקה של ניקון אשר חולקת גם היא את אותה מערכת פוקוס. מה שמעניין הוא שגילינו כי למרות הזהות במערכת עצמה, ה-D3200 הצליחה למקד לרוב מהר יותר באופן משמעותי (עם אותן עדשות כמובן) מאשר ה-D5000 הוותיקה.

מערכת פוקוס בת 11 נקודות – D3200

11p AF

ההסבר שלנו לכך הוא כנראה שילוב של אלגוריתמים חדשים אשר הוכנסו על ידי ניקון למצלמה יחד עם המעבד החדש (Expeed 3) המשולב ב-D3200 ומשפר היבטים רבים בפעולתה. אף שהמערכת בהחלט מציעה שיפור נאה במהירות לעומת הדור הקודם, אנו נותרים עם 11 נקודות פוקוס בלבד המספקות כיסוי די חלקי של הפריים. עד לאחרונה בכדי לזכות במערכת פוקוס מתקדמת יותר בעלת כיסוי נרחב של הפריים היה צורך להשקיע במצלמה מתקדמת ויקרה באופן משמעותי (D7000 או D7100 במקרה של ניקון). אולם בסוף 2012 השיקה ניקון את ה-D5200 (הדגם החדש בסדרת מצלמות הכניסה המתקדמות של ניקון) ושילבה בה מערכת פוקוס משוכללת יותר בעלת 39 נקודות פוקוס (9 מתוכן מוצלבות – בדומה למערכת שהיה ניתן למצוא ב-D7000). שינוי זה בליין המוצרים של ניקון בהחלט עשוי להניא חלק מן הרוכשים הפוטנציאליים של ה-D3200 לעבר ה-D5200 וראוי לקחת אותו בחשבון.

תצוגה, עינית ומבזק

ל-D3200 מסך 3 אינצ’ קבוע (לא מפרקי) ברזולוציה גבוהה (921,000 נקודות), שיפור משמעותי ביחס לדגם ה-D3100 הקודם. המסך עצמו מדויק וחד ביותר (יש הטוענים כי לא פחות אם לא יותר מזה המצוי במצלמות המקצועיות של ניקון – לנו קשה להשוות אך היינו בהחלט מרוצים מן התוצאות). אחד האפקטים המעניינים הנגרמים כתוצאה משימוש במסכים איכותיים מאד במצלמות הוא שכמעט כל תמונה נראית נהדר על המסך המובנה. זה אולי נשמע טוב בתיאוריה, אך בפועל קרה לנו לא פעם כי תמונה שנראתה נפלא על המסך הקטן יחסית של המצלמה, נראתה הרבה פחות מרשימה על מסך המחשב הגדול. כמובן שאין כאן שום דבר ייחודי ל-D3200 (או לניקון בכלל), פשוט ראוי לזכור זאת כשאתם מתפעלים לכם מן התמונות שצילמתם על מסך המצלמה.

מסך איכותי במיוחד – D3200

DSC 0468 D3200 LCD

ל-D3200 (כמו כל מצלמות הכניסה של ניקון עד היום), עינית מסוג מראה (בניגוד לדגמים מתקדמים יותר של החברה להם עינית פריזמה איכותית אך גם יקרה יותר). לעינית ב-D3200 כיסוי של 95%, כלומר 5% מן הפריים (והתמונה שתצלמו ותוכלו לראות מאוחר יותר על מסך המצלמה או המחשב) לא ייראה לכם בזמן שתתבוננו דרך העינית (מדובר כמובן על קצוות התמונה). בפועל ניתן להתרגל לכך ואם נכנסו עצמים לא רצויים בצידי התמונה אותם לא ראיתם בעינית, ניתן כמובן תמיד לבצע קרופ לתמונה בעריכה.

אין שום דבר ייחודי במבזק של ה-D3200, הוא כולל את כל המצבים שאפשר לצפות ממבזק מובנה במצלמת כניסה בסיסית (כולל פיצוי חשיפה בפלאש, מניעת עיניים אדומות, פלאש מקדים ועוד) והוא מספק טווח הארה רשמי של 12 מ’ (או 13 מ’ במצב ידני).

המבזק הקופץ ב-D3200

DSC 0468 D3200 flash

מצבי צילום

ה-D3200 כוללת את כל מצבי הצילום הסטנדרטיים המוכרים ממצלמות אחרות (כולל מצבי צילום אוטומטיים שונים, מצבים חצי ידניים דוגמת P/S/A ומצב צילום ידני מלא). בנוסף לכל אלו יש ל-D3200 מצב צילום ייחודי (אשר הוצג לראשונה בדגם ה-D3000 של ניקון לפני מספר שנים) המכונה Guide. מצב זה נועד לצלמים מתחילים המעוניינים לבחור את האפשרות הטובה ביותר לצילם בסיטואציה בה הם נמצאים (לדוגמא צילום תקריב). התפריטים על המסך (באנגלית כמובן) עוזרים להדריך את הצלם ולספק הסברים פשוטים בנוגע לאופן הצילום המתאים ביותר. ניקון מסבירה כי ב-D3200 מצב זה זכה למספר שיפורים בממשק עצמו ובתכנים ביחס לדגם הקודם.

סימון מצב ה-Guide על חוגת השליטה ב-D3200

DSC 0468 D3200 guide mode

בגדול, אף שאנו אוהבים מאד את הרעיון שמאחורי מצב ה-Guide עבור צלמים מתחילים, ויש בו בכדי לסייע להם ללמוד כמה מעקרונות הצילום הבסיסים, יש לנו תחושה שניתן לעשות הרבה יותר בתחום זה וכי ניקון צריכה לשאוף לפתח מערכת שתבין בעצמה את הסצנה המצולמת ותנסה להציע מצבי צילום רלוונטיים (לא ידוע לנו בשלב זה על אף מערכת כזאת בשוק אך אפשר לשער שבשנים הקרובות הנושא יתפתח).

אם לחזור ל-D3200 – במצב ה-Guide הבסיסי (Easy Operation) המצלמה מנסה להציע לצלם את אחד ממצבי הסצנה המובנים (פורטרט, ספורט, נוף וכו’) ואילו במצב המתקדם (advanced operation) היא מאפשרת מעט יותר שליטה ומנסה לסייע למשתמש לבחור במצב הצילום האוטומטי למחצה הרלוונטי ביותר וכן בהגדרות הצילום (מהירות תריס/צמצם וכו’) המתאימות לסיטואציה. הכל נעשה מתוך ממשק מובנה נוח ופשוט למדי על המסך (ניתן לראות סרטון הדגמה קצר של האתר DigitalCameraWorld בקישור).

פילטרים? רק מתוך תפריט העריכה

Retouch manu1

אם נניח לרגע את מצב ה-Guide בצד, ישנו דבר אחד שחסר לנו מעט ב-D3200 (ולמעשה בכל מצלמות ניקון) והוא האפשרות להכיל “אפקטים” (או פילטרים כפי שמקובל לקרוא להם כיום) בזמן הצילום ולא בשלב העריכה במצלמה (לניקון אגב, תפריט עריכת תמונה עשיר למדי בתוך המצלמה). אם אנו משווים לדוגמא את ה-D3200 לסדרת ה-NEX של סוני – לשתיהן יכולת להכיל על התמונה אפקטים דוגמת: שחור לבן, איור, צבעים מודגשים, מיניאטורה ועוד. ההבדל הוא שסוני מאפשרת לעשות זאת על ידי בחירה פשוטה במצב אפקטים במצלמה ואחריו צילום ואילו בניקון אפשרויות אלו מצויות עמוק בתפריט העריכה (כלומר אתם חייבים להוסיף את האפקט לתמונה שכבר צילמתם באופן רגיל מתוך תפריט העריכה לאחר הצילום).

המסך הראשי של תפריט ה-Guide – לומדים לצלם עם המצלמה

Guide mode manu 2

בפועל הדבר גורם לכך שאנחנו לפחות לא עשינו כלל שימוש באפקטים ב-D3200 וזאת לעומת סדרת ה-NEX של סוני שם צילמנו לא מעט במצבים אלו (בעיקר בכדי להדגים אותם אך גם פשוט מכיוון שמדובר באפשרות חביבה אשר הפעלתה פשוטה מאד). אנו יכולים להבין את הסיבה מדוע “קברה” ניקון את התכונות הללו בתוך תפריט העריכה (כחברה שמרנית היא רואה באפקטים אלו גימיקים אותם אין להדגיש ובכל מקרה מי שמעוניין בהם ראוי שלפחות לא “יגרום נזק” לתמונה המקורית אותה צילם). יחד עם זאת בעידן בו פילטרים לתמונות הם שם המשחק, אנו חייבים לומר שהתפיסה של ניקון נשמעת לנו מעט אנכרוניסטית (ולכל הפחות ניקון יכלה להוסיף אפשרות לצילום כפול – תמונה רגילה+תמונה עם פילטר) כך שלא יהיה צורך להיכנס לתפריט העריכה בכל פעם שרוצים לעשות שימוש בפילטר.

וידאו

ניקון ערכה מספר שיפורים בנושא הוידאו ב-D3200 ביחס לדור הקודם אשר אמורים לשפר את מעמדה של המצלמה כדגם כניסה רפלקסי מוביל (במאבק מול קנון נושא הוידאו תמיד נטה באופן מובהק לכיוון האחרונה).

ניקון בחרה להוסיף ל-D3200 תוספת ייחודית למדי למצלמת כניסה בסיסית – חיבור (3.5 מ”מ) למיקרופון חיצוני. זאת בנוסף למיקרופון המובנה של המצלמה (מיקרופון מונו – בניגוד למיקרופון הסטריאו בדגם ה-D5200). כך אם תחליטו שאתם רוצים להוסיף סאונד איכותי יותר לסרטונים שלכם תוכלו לעשות זאת בקלות יחסית פשוט על ידי חיבור מיקרופון איכותי יותר. עוד תכונה מעניינת היא האפשרות לשלוט בעוצמת הקול הנקלטת במיקרופון או ב-Gain (שליטה זו היא עניין חדש יחסית במצלמות ועד כה הייתה שמורה לדגמים מתקדמים בלבד).

D3200 מפתיעה – חיבור למיקרופון חיצוני

DSC 0468 D3200 sockets

כפי שתוכלו לראות מיד, איכות התמונה של ה-D3200 בוידאו טובה מאד בסך הכל. ה-D3200 גם מאפשרת שליטה ידנית מסוימת על צילום הוידאו כולל מהירות תריס ורגישות, אך את הצמצם תאלצו לשנות בטרם תחלו את הצילום משום ששינוי הצמצם אינו נראה בזמן אמת במצב Live-View (או וידאו) – תכונה מעצבנת של מצלמות ניקון מאז ומעולם.

לניקון פוקוס אוטומטי בוידאו אך למרות שתכונה זו נוטה לעניין לא מעט צלמים חובבים (שהם עיקר קהל היעד של המצלמה), חשוב להבין כי פוקוס אוטומטי בוידאו היא תכונה לא אטרקטיבית במיוחד במצלמות DSLR (לפחות במצב הטכנולוגיה הנוכחי). הסיבה היא שהמנגנון רחוק מלהיות מושלם והוא זז קדימה ואחורה באופן לא טבעי בכדי למצוא את המיקוד הנכון במיוחד (אם כי לא רק) כאשר מדובר באובייקטים נעים (וזה כולל בני אדם כמובן). מעבר לכך, שימוש בלא מעט עדשות עשוי לגרום לרעשים מכאניים בעת שימוש בפוקוס אוטומטי (אין זאת תקלה – העדשות פשוט לא תוכננו לביצוע מיקוד שקט בזמן צילום וידאו). תוכלו להתרשם בחלק מן המגבלות הללו בסרטון הברווזים באגם המופיע למטה. אתם מוזמנים להתנסות בפוקוס האוטומטי כמובן, אבל קחו בחשבון שבלא מעט מצבים כנראה שתצטרכו למקד באופן ידני (בדיוק כפי שעושים צלמי וידאו מקצועיים).

ברווזים וחברים באגם באזור מודיעין (מומלץ לצפות ב-1080p על מסך מלא)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0twgnqhpdqM[/youtube]

הסרטון הבא צולם בסיור אותו ערכנו עם עגלת מסתור באגמון החולה (לכל מי שאוהב טבע וציפורים במיוחד, אנו ממליצים בחום על ביקור באגמון – ללא צל של ספק אחד המקומות המיוחדים בארץ). הצילום בוצע עם מצלמת ה-D3200 ועדשת 70-200  מ”מ f/4 החדשה של ניקון (ביקורת בקרוב). ניתן לשים לב בסרטון ללא מעט משחקי פוקוס ידני וגם לשילוב המרשים בין איכות התמונה של המצלמה וחדות העדשה. אנו מתנצלים מראש על “הקופצנות” בסרטון (אשר צולם מהיד וללא חצובה בשל התנאים המגבילים בתוך עגלת המסתור), ניתן לשים לב בכמה מקרים לאפקט rolling shutter מובהק למדי בעת הזזת המצלמה במהירות מצד לצד (עניין נפוץ מאד בכל מצלמות הרפלקס כיום). למי שמתעניין, ההסברים הנשמעים ברקע נעשו על ידי המדריכה בסיור (הסאונד מקורו במיקרופון המובנה).

עגורים באגמון החולה (מומלץ לצפות ב-1080p על מסך מלא)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0VJpEDLL7PQ[/youtube]

סיכום

יש לנו מעט מאד דברים רעים לומר על ה-D3200. היא בנויה מצוין, יש לה חיישן מרשים בן 24 מגה פיקסל והיא מסוגלת לצלם תמונות איכותיות, מלאות פרטים ונקיות במידה רבה מרעש (עד ISO 1600, ואם תהיו מוכנים לסבול מעט גרעיניות גם עד ISO 3200). היא קטנה, קלה ומשלבת מסך מעולה עם מעבד מהיר, יכולת צילום רצף סבירה בהחלט למצלמה ברמתה, ואיכות צילום וידאו טובה.

עוד משהו מעניין (וחיובי) בנוגע ל-D3200 קשור לנושא האלחוטי. ה-D3200 הייתה המצלמה הראשונה אשר תמכה במשדר האלחוטי הזעיר של ניקון (WU-1A). המשדר מאפשר לבצע צילום מרחוק בעזרת מכשיר נייד (מכשיר סלולארי או טאבלט בסיוע אפליקציה חינמית של ניקון) וכן להעלות תמונות לרשת. אנו נפרסם סקירה נפרדת של ה-WU-1A בעתיד הקרוב.

ה-D3200 – הראשונה לתמוך במשדר ה-WU-1A

DSC 0468 D3200 WU 1A

כמובן שאין בעולם מוצרים מושלמים, וגם ל-D3200 יש כמה נקודות הדורשות לטעמנו שיפור. למצלמה יש כפי הנראה נטייה קלה לחשיפת יתר בתנאי תאורה בהירים, כפתור מחיקת התמונה נמצא לטעמנו במיקום לא נוח במיוחד וגם כפתור נעילת הפוקוס (AE-L/AF-L) היה מעט רחוק מידי לאגודל שלנו. כמו במצלמות ניקון אחרות מצב ה-Live-View משנה הגדרות רק לאחר כניסה מחדש (מפריע בסטילס אבל מציק ממש כשרוצים לשנות צמצם בזמן צילום וידאו) ואם אתם חובבי פילטרים/אפקטים תוכלו ליהנות מהם רק כחלק ממצב עריכת התמונה המובנה במצלמה בניגוד לחלק מהמתחרות המאפשרות פשוט לצלם עם פילטר מראש בלחיצת כפתור. מעבר לכל אלו, אם אתם בעלי ידיים גדולות סביר להניח שתרגישו שהכפתורים של ה-D3200 (ואולי המצלמה כולה) פשוט קטנה מידי עבורכם.

אם אנו משווים את ה-D3200 למתחרות הישירות באותה קטגוריית מחיר (בין 2000-3000 ש”ח לערך) נראה כי לניקון יש הרבה מאד מה להציע. המתחרה הישירה מקנון (ה-1100D הוותיקה) כבר מיושנת ואיננה ברת תחרות של ממש בשום קטגוריה (פרט למחיר). גם הדגמים הגבוהים מעט יותר של קנון (600D/650D) מציעים על הנייר לפחות, פחות מה-D3200 (פרט אולי לנושא המסך המפרקי). מה שמעוניין דווקא בגודל קומפקטי יוכל למצוא בסדרת ה-NEX חסרת המראה של סוני כמה מתמודדות ראויות אך גם כאן נראה שה-D3200 היא בחירה עדיפה עבור כל מי שאינו חייב מצלמה קטנה במיוחד (הדבר נכון במידה רבה גם לפנסוניק ואולימפוס).

D3200 – אפשר גם עם עדשות מתקדמות (בתמונה: 70-200 מ”מ f/4 של ניקון)

DSC 0468 D3200 70 200mm

אם לסכם, עם ה-D3200 ניקון הצליחה להציג מצלמת כניסה אשר בנקודת הזמן הנוכחית מצויה רמה אחת מעל כל המתמודדות הישירות בכל ההיבטים החשובים, ואף שאיננה מושלמת (בינינו, מה כן מושלם בעולם שלנו) מהווה תמורה מעולה למחיר.

אהבנו

  • איכות תמונה טובה מאד: הרבה פרטים ורגישות טובה מאד (עד ISO 1600) וסבירה (עד ISO 3200).
  • קומפקטית אך נוחה לאחיזה (לבעלי ידיים קטנות עד בינוניות).
  • בעלת ממשק משתמש נוח לתפעול.
  • מסך 3 אינצ’ מצוין.
  • מצב GUIDE מסייע ללמוד כמה מיסודות הצילום ומקל על התפעול לצלמים מתחילים.
  • מעבד חדש מספק מהירות תפעול גבוהה יחסית.
  • איכות וידאו טובה (עם חיבור מיקרופון חיצוני ואפשרות שליטה בעוצמת הסאונד).

קצת פחות

  • נטייה קלה לחשיפת ייתר בתנאי תאורה בהירים במיוחד.
  • כפתורים קטנים מידי לבעלי ידיים גדולות.
  • כפתור מחיקה וכפתור נעילת הפוקוס (AE-L/AF-L) מעט מרוחקים מידי.
  • אפקטים ניתנים לשימוש רק בעריכת תמונה.
  • מצב Live-View משנה הגדרות רק לאחר כניסה אליו מחדש.

גלריה

כל התמונות הבאות צולמו עם מצלמת ה-D3200 של ניקון תוך שימוש במספר עדשות ביניהן:

התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט, מירב יצחקי, תומר יפה).

[mega_gallery]

אנו רוצים להודות לחברת הדר, יבואנית מצלמות ניקון לישראל על אספקת המצלמה לבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

15 תגובות

  1. Avatar

    U

    04/03/2013 ב 9:42 PM

    תודה רבה סיקור מעניין, רק מה שאני לא מבין למה כל הזמן בצילומי וידאו של ניקון גם ב D600 (לא יודע מה עם קנון) תמיד המצלמה מנסה להגיע לפוקוס והורסת את הצילום יחד עם הרעש של המנוע של הפוקוס….
    אני שואל מחוסר ידע לא מתלונן…

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    04/03/2013 ב 9:49 PM

    האמת שאני לא חושב שבצילומים פה אפשר לשים לב לעניין הרעש (בטח לא כשיש לך עגורים רעשניים ברקע – אולי בסרטון הראשון באגם).
    בגדול בוידאו מאגמון החולה הפוקוס היה ידני כך שזה לא רלוונטי (כך אגב מומלץ לצלם וידאו) בסרטון הראשון אני לא זוכר כיצד צולם אם לומר את האמת – סביר שאוטומטי. בגדול עניין הרעש קשור יותר לעדשה – יש עדשות עם מנוע פוקוס שקט יותר – בנתיים לניקון אין עדשות כאלו (הם באופן כללי עדיין לא הפנימו לדעתי את נושא הוידאו באופן מלא). לקנון יש עדשות STM ויש גם לחברות נוספות עדשות עם פוקוס חרישי יותר. לגבי עצם היכולת לפקס אוטומטית בוידאו – ברפלקס זה לא עובד טוב באמת בשום מצלמה שאנו מכירים – זה המצב כרגע.

    השב

  3. Avatar

    U

    04/03/2013 ב 11:01 PM

    אוקיי תודה רבה!

    השב

  4. Avatar

    אדי

    05/03/2013 ב 1:32 AM

    לפי הצילום המצורף, נראה שסף הרעש שלה נמצא באיזור ה 800 ISO – נתון דומה מאד ל D5100, אבל מרשים מאד בהתחשב בכך שצפיפות הפיקסלים גבוהה בהרבה מאשר ה D5100

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    05/03/2013 ב 2:43 AM

    כל אחד שם את הרף במקום אחר. אנחנו מאמינים שרוב האנשים יכולים להסתדר די טוב גם עם ISO 1600 במצלמה (שזה בהחלט מרשים למצלמת כניסה עם רזולוציה כה גבוהה).

    השב

  6. Avatar

    יובל

    05/03/2013 ב 7:27 AM

    תיקון קטן – ” עוד תכונה מעניינת היא האפשרות לשלוט בעוצמת הקול של המיקרופון ”
    אין למיקרופון קול , הוא רק קולט קול – כלומר ה Gain

    ביקורת מצוינת כמו תמיד ..

    השב

  7. Avatar

    עידו גנוט

    05/03/2013 ב 11:38 AM

    תודה.
    נשנה את זה ל”עוצמת הקול הנקלט במיקרופון (Gain)”.

    השב

  8. Avatar

    עופר

    05/03/2013 ב 4:16 PM

    חבל שההשוואה לא בוצעה דווקא מול הניקון 5100 (שתי המצלמות בעלות מחיק כמעט זהה)- הרי אין אף אחד שיתלבט בין ה-3200 לבין ה-5000…

    מבחינת פיצ’רים, נראה של-3200 על הנייר יש יתרון, אך ל-5100 ייתכן ויש יתרון בחיישן ואיכות התמונה (הרזולוציה הגבוהה של ה-3200 עלולה להתגלות כחיסרון).

    האם מישהו ביצע מבחן “ראש בראש” בין השתיים והגיע למסקנה ומוכן לחלוק?

    השב

  9. Avatar

    עידו גנוט

    05/03/2013 ב 5:52 PM

    נחלק את התשובה לכמה חלקים:
    1. מבחינת הטבלה – יש מקום ל-4 מצלמות והחלטנו להשוות לדור הקודם ולכל הליין הנוכחי – אם היה אפשר היינו מוסיפים גם את ה-D5100).
    2. מבחינת השוואת ISO – יש לנו מצלמת רפרנס שמלווה אותנו כבר די הרבה זמן – במקרה היא גם ניקון כך שזה די נוח. יכול להיות שבעתיד נחליף אותה למצלמה חדשה יותר (היא כבר מתיישנת).
    3. לגבי הבדלים בין ה-D3200 ל-D5100 – מדובר על שתי סדרות שונות – אני ממליץ לך לקרוא, אם טרם קראת – את המדריך המלא להבדלים בין מצלמות – ניקון. יש שם הסבר מלא על ההבדלים בין הסדרות. לגבי ההבדלים בין הדגמים – אלו לא גדולים מאד – חיישן/מעבד עוד מספר אפשרויות בתוכנה וכמובן מסך מפרקי. אם כבר קפיצה יותר משמעותית יש ב-D5200 שם אתה כבר עובר למערכת פוקוס יותר רצינית.

    השב

  10. Avatar

    ארז שפירא

    06/03/2013 ב 5:41 PM

    לגבי הרעש של מנוע הפוקוס בוידאו
    הפתרון הוא שימוש במיקרופון חיצוני ME-1 של ניקון או של יצרנים אחרים , דבר שפותר את הבעיה כמעט לחלוטין.

    השב

  11. Avatar

    עידו גנוט

    06/03/2013 ב 6:20 PM

    זה נכון, מה שזה לא פותר כמובן זה את הביצועים הדי ירודים של מערכת הפוקוס האוטומטית עצמה בוידאו.

    האמת שבסרטון הראשון (הברווזים באגם) ניתן לראות הרבה מן הבעיות הללו (אחרי שצפינו בו שוב ברור לגמרי שהוא צולם עם פוקוס אוטומטי). זה נותן קצת יותר מושג למי שלא מכיר את נושא הפוקוס האוטומטי במצלמות רפלקס בעת צילום וידאו למה ניתן לצפות (ובעיקר למה לא). שוב – ההמלצה שלנו – מקדו ידנית.

    השב

  12. Avatar

    מקס

    06/03/2013 ב 9:26 PM

    נטייה כבדה לחסיפת יתר בסביבות 0.7EV
    מערכת הפוקוס בעייתית והרבה טמונות מטושטשות בתאורה לא אידיאלית

    היתה לי אותה 6 חודשים ומכרתי הנה סרט מתאילנד שצילמתי
    https://vimeo.com/47599146

    השב

  13. Avatar

    מקס

    06/03/2013 ב 9:30 PM

    בקיצור צריך להתאמץ מאוד כדי לקבל תמונות טובות. (היסטוגרמה,פוקוס ידאני בערב משחק תמידי בפיצוי חשיפה וכדומה)

    ביצועי האיזו לא טובים במיוחד בווידאו

    למרות זאת מי שמצליח להשתלט עליה מוציא תמונות סוף הדרך

    השב

  14. Avatar

    עידו גנוט

    06/03/2013 ב 10:52 PM

    לגבי חשיפת יתר זה אכן משהו שגם אנחנו הזכרנו – אפשר מן הסתם לפתור את זה עם פיצוי חשיפה למרות שאין ספק שניקון צריכה להוציא עדכון קושחה.
    לגבי פוקוס – זאת מצלמה בסיסית עם מערכת פוקוס בסיסית – מצד שני מערכת הפוקוס די מהירה – הדיוק תלוי כמובן גם בעדשות בהן אתה משתמש.

    השב

  15. Avatar

    Photographer

    23/06/2013 ב 8:45 PM

    סקירה נהדרת, יפה מאוד.
    כמה התייחסויות:
    מקס, נכון ישנה לפעמים בעיקר בתנאי יום בהירים חשיפת יתר, ניתן בקלות להתגבר על זה עם פיצוי חשיפה שלילי קטן וגם בצילום-RAW אני מבטיח לך שפרטים רגישים כמו שמיים ישארו מלאים.
    מערכת הפוקוס ממש לא בעיתית, מדובר על מערכת פוקום אמינה מאוד ומוכחת ששימשה גם דגמים קודמים בהצלחה רבה.

    בכללי, מדובר על מצלמת כניסה איכותית עם חיישן ה-APS-C הטוב ביותר שיוצר אי פעם.
    כפי שגם צויין בכתבה, הוא צריך גם עדשות איכותיות כדי להראות מה הוא יודע.
    יש לציין לטובה גם את השילוב של מימדים קטנים אבל גריפ יד נוח ועמוק.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *